uploads/TOPFOTKI3/-top_foto2_028.jpg
 
IWAGUMI - Wywiad z T. Amano
( 25-04-2011 )
 




Takashi Amano i Paweł Iglewski - NA semminar 2009 - Iwagumi Challenge


"Filozofia Iwagumi" - Wywiad z Takashi Amano


SkaÅ‚y sÄ… przez niektórych ludzi od wieków uznawane za twory natury, które posiadajÄ… jakieÅ› nadzwyczajne znaczenie. W Akwariach Naturalnych to także typ materiaÅ‚u, o którym wspomina siÄ™ w odniesieniu do jego elementu filozoficznego i głębokiej duchowoÅ›ci. W tym wywiadzie przepytaliÅ›my twórcÄ™ Akwarystyki Naturalnej, Takashiego Amano o głębiÄ™ znaczenia i filozofiÄ™ ukÅ‚adu Iwagumi.


AJ:
O duchowoÅ›ci i filozofii wspomina siÄ™ bardzo czÄ™sto w odniesieniu do ukÅ‚adów Iwagumi a kiedy Pan po raz pierwszy Å›wiadomie użyÅ‚ tych okreÅ›leÅ„ ?


Amano:
MateriaÅ‚em, którego użyÅ‚em przy moim pierwszym podejÅ›ciu do ukÅ‚adu z roÅ›linami wodnymi, byÅ‚y w rzeczywistoÅ›ci skaÅ‚y. Iwagumi powstaÅ‚o okoÅ‚o 30 lat temu. UÅ›wiadomiÅ‚em sobie jak bardzo charakterystycznÄ… i odrÄ™bnÄ… dziedzinÄ… sÄ… kamienie w tym samym czasie, kiedy miaÅ‚em niespeÅ‚na 20 lat i obserwowaÅ‚em japoÅ„skie ogrody. Ogrody te byÅ‚y tworzone raczej jako symbole wÅ‚adzy i potÄ™gi lub abstrakcyjne obrazy natury, niż w celu wiernego jej odtworzenia. Chociaż przyznajÄ™, że okazaÅ‚y siÄ™ przydatne w odniesieniu do pojÄ™cia i koncepcji Iwagumi.


AJ:
Kiedy zaczął Pan świadomie studiować skały i ich powstawanie w przyrodzie ?


Amano: MyÅ›lÄ™, że byÅ‚o to dokÅ‚adnie w tym samym czasie kiedy tylko o tym pomyÅ›laÅ‚em. Na poczÄ…tku chodziÅ‚em nad rzekÄ™ po to aby obserwować skaÅ‚y, później odwiedzaÅ‚em wiele ciekawych miejsc, w których odnajdowaÅ‚em mnóstwo różnego rodzaju skaÅ‚. Ogrody tworzone przez ludzi majÄ… wiele przesady w swoim wyrazie a skaÅ‚y wystÄ™pujÄ…ce w przyrodzie sÄ… autentyczne i nienaruszone. Możliwe, że otrzymaÅ‚em wiedzÄ™ z pierwszej rÄ™ki na temat niewidzialnego prawa i porzÄ…dku jaki stworzyÅ‚a nasza natura.


AJ:
Na Pana biurku leży sporo książek traktujących o japońskich ogrodach. Czy już wtedy je Pan kolekcjonował ?


Amano: 
Tak. Kiedy zainteresujÄ™ siÄ™ jakimÅ› tematem mam tendencjÄ™ do zagłębiania siÄ™ w nim i rozpatrywania go z wielu, różnych punktów widzenia wiÄ™c czytam sporo książek. InteresowaÅ‚o mnie nie tylko projektowanie krajobrazów ale także kilka innych bardzo ciekawych dziedzin takich jak: Suiseki (japoÅ„ska sztuka artystycznej aranżacji kamieni), Bonseki (japoÅ„ska sztuka tworzenia miniaturowych krajobrazów na lakierowanej tacy), oraz skaÅ‚y ogrodowe. Wiedza z zakresu kompozycji i kreatywnoÅ›ci , którÄ… możesz zdobyć jedynie przy pomocy krajobrazów wodnych jest bardzo ograniczona a kiedy staramy siÄ™ stworzyć ukÅ‚ad, przeksztaÅ‚cajÄ…c go w sztukÄ™, dobrze jest eksplorować różne dziedziny.


AJ:
WspomniaÅ‚ Pan w czasie seminarium, że wybór roÅ›lin wodnych zależy w dużej mierze od perspektywy z jakiej patrzymy na wodny krajobraz. Kompozycja zbudowana na wzór widoku z bliska na górski strumieÅ„ lub oddalonego Å‚aÅ„cucha górskiego. Jaka jest zależność pomiÄ™dzy kompozycjÄ… a roÅ›linami ?


Amano:
Pewnie odnosi siÄ™ Pan do dyskusji o dopasowywaniu roÅ›lin do kompozycji. RoÅ›liny o dużych liÅ›ciach na bliższym planie i te o jasnych czy drobnych listkach, jak roÅ›liny Å‚odygowe, na planie dalszym. ObowiÄ…zuje tutaj taka sama zasada jak w fotografii. Generalnie zawsze mam pomysÅ‚ na obsadzenie roÅ›lin z przodu lub z tyÅ‚u już na samym poczÄ…tku tworzenia ukÅ‚adu a jednak jego odbiór zmienia siÄ™ czasem kiedy praca jest już ukoÅ„czona lub już w czasie obsadzania akwarium. JeÅ›li chodzi o wyrażanie perspektywy za pomocÄ… roÅ›lin, musimy być bardzo elastyczni.


AJ:
Teraz aranżuje Pan skały w zbiorniku bardzo szybko i konkretnie. Czy na początku przygody z Iwagumi często zmieniał Pan układ skał?


Amano:
jeÅ›li nie pracujesz szybko i z rozmachem, nie uda ci siÄ™ stworzyć dobrego Iwagumi. Kiedy dajesz sobie zbyt wiele czasu i myÅ›lisz nad ukÅ‚adem zbyt intensywnie, to zmienia siÄ™ on w nienaturalnÄ… i nudnÄ… kompozycjÄ™, której brakuje sensu i rytmu. ByÅ‚y jednak czasy, kiedy przestawiaÅ‚em skaÅ‚y na różne sposoby setki razy. CzÄ™sto pracowaÅ‚em do późna w nocy, dopóki nie byÅ‚em w peÅ‚ni zadowolony po to tylko aby nastÄ™pnego ranka czuć siÄ™ rozczarowanym. Posiadanie instynktu i doÅ›wiadczenia czasem liczy siÄ™ bardziej niż zmysÅ‚ artystyczny, chociaż zmysÅ‚ ten przydatny jest niewÄ…tpliwie w tworzeniu efektu koÅ„cowego. Ważne jest zaufanie do swojego pomysÅ‚u, wiedza że : " skaÅ‚y bÄ™dÄ… wyglÄ…daÅ‚y tak, kiedy uÅ‚ożymy je tak". Kiedy zyskasz doÅ›wiadczenie i rozwiniesz swój instynkt, zyskasz także szybkość i poczucie rytmu, które pozwolÄ… ci tworzyć trudne i zarazem delikatne kompozycje bÄ™dÄ…ce odzwierciedleniem potÄ™gi i stabilnoÅ›ci natury.




AJ:
Kiedy Pan miaÅ‚ 20 lat, internet nie istniaÅ‚ a uzyskiwanie informacji byÅ‚o w pewien sposób ograniczone. RozwiniÄ™cie swojej wÅ‚asnej koncepcji Iwagumi oraz przeÅ‚ożenie tego na praktyczne metody musiaÅ‚o kosztować wiele wysiÅ‚ku i czasu.


Amano:
Tak. Chociaż z drugiej strony takie trudnoÅ›ci mogÅ‚y wzmacniać przekonania czÅ‚owieka. Wtedy ludzie musieli sobie coÅ› postanowić naprawdÄ™ mocno aby dojść do celu, bardziej niż trzeba to robić teraz. W dzisiejszych czasach wszystko dostajesz Å‚atwo i szybko. Nadmiar informacji może uÅ›pić w czÅ‚owieku pragnienie doprowadzenia czegoÅ› do koÅ„ca, w zgodzie ze swoimi przekonaniami. Zarówno przy Akwariach Naturalnych jak i przy produktach ADA, rozwinÄ…Å‚em w sobie palÄ…ce pragnienie aby produkować je samemu, ponieważ coÅ› takiego wtedy nie istniaÅ‚o.


AJ:
W dzisiejszym świecie wszystko jest bardzo wygodne a wytrwałość wydaje się nie być taka potrzebna jak kiedyś.


Amano:
To może zabrzmi jak przesada ale myÅ›lÄ™, że ta sama rzecz dotyczy Iwagumi. Chociaż dostÄ™pnych jest wiele informacji i proponowane sÄ… różne metody, to na koÅ„cu najważniejsze jest to jak bardzo jesteÅ› zdeterminowany do tego aby stworzyć dobry ukÅ‚ad a nie to ile nagromadziÅ‚eÅ› informacji. SkaÅ‚y to taki rodzaj materiaÅ‚u, który bezpoÅ›rednio w danym ukÅ‚adzie, odzwierciedla wysiÅ‚ek i pasjÄ™ czÅ‚owieka. Z Å‚atwoÅ›ciÄ… możemy w nich zauważyć zamiary projektanta. SkaÅ‚y nie pozwalajÄ… na żadne pominiÄ™cia i powierzchowne ukrywanie błędów.


AJ:
Jakie podejście najlepiej sprawdza się przy opanowywaniu warsztatu Iwagumi?


Amano:
Jak już wspomniaÅ‚em wczeÅ›niej, najważniejsza jest praktyka w aranżowaniu skaÅ‚. Trzeba rozwinąć w sobie umiejÄ™tność patrzenia sercem na Å›wiat a nie oczami, bo Iwagumi posiada wiele różnych aspektów do rozważaÅ„: rytm, zacienienie, stabilność, moc, spokój, Wabi, Sabi i innych. (* Wabi-Sabi to obszerne , japoÅ„skie spojrzenie na Å›wiat lub skupienie siÄ™ na estetycznej akceptacji przemijania).


AJ:
Jak rozwijać w sobie poczucie duchowoÅ›ci i filozofii, które pÅ‚ynÄ… z Iwagumi?




1 miejsce Iwagumi Challenge - NA semminar 2009 - PaweÅ‚ Iglewski 


Amano:
Aby zbudować ukÅ‚ad potrzebujemy nie tylko stworzenia wiernej reprodukcji, którÄ… zaaranżujemy przy pomocy swojej wiedzy o proporcjach i równowadze ale także bardzo elastycznego umysÅ‚u. Istnieje wiele wskazówek, ukrytych w czymÅ› co pozornie nie ma zwiÄ…zku z wnÄ™trzem akwarium. Zdumienie i emocje, które czujesz, gdy stajesz twarzÄ… w twarz z naturÄ… a to staje siÄ™ iskrÄ… "zapalajÄ…cÄ…" ciÄ™ do oryginalnego projektu czy naturalnego wyczucia ukÅ‚adu. Czasami poczujesz wenÄ™ aby uÅ‚ożyć skaÅ‚y w taki sposób jak ukÅ‚adajÄ… siÄ™ one w górskich potokach. Niematerialne wyrażenia, które czÄ™sto wykorzystujemy przy tworzeniu ukÅ‚adu, "naturalny wyglÄ…d", "polot" czy "rytm", mogÄ… być zastÄ…pione jedynie takimi wyrażeniami, które odnajdziesz w sobie i musisz rozwinąć je w sobie samodzielnie. Im masz wiÄ™ksze doÅ›wiadczenie jak wyostrzać swoje zmysÅ‚y, tym lepszy efekt koÅ„cowy uzyskasz. Oczywiste jest jednak to, że musisz wÅ‚ożyć pewien wysiÅ‚ek w zrozumienie praktycznych metod tworzenia kompozycji Iwagumi. Duża ilość skÅ‚adników w kuchni nie sprawi, że bÄ™dziesz Å›wietnym kucharzem, jeÅ›li nie potrafisz gotować. Istotnym jest aby rozwijać w sposób zrównoważony praktyczne umiejÄ™tnoÅ›ci oraz zdolnoÅ›ci ekspresyjne, których nabywa siÄ™ poÅ›rednio.


AJ:
Czuję, że proces opanowywania Iwagumi nada głębi i sensu mojej życiowej drodze.