uploads/TOPFOTKI3/-top_foto2_032.jpg
 
IWAGUMI - Wywiad z T. Amano
( 25-04-2011 )
 




Takashi Amano i Paweł Iglewski - NA semminar 2009 - Iwagumi Challenge


"Filozofia Iwagumi" - Wywiad z Takashi Amano


Skały są przez niektórych ludzi od wieków uznawane za twory natury, które posiadają jakieś nadzwyczajne znaczenie. W Akwariach Naturalnych to także typ materiału, o którym wspomina się w odniesieniu do jego elementu filozoficznego i głębokiej duchowości. W tym wywiadzie przepytaliśmy twórcę Akwarystyki Naturalnej, Takashiego Amano o głębię znaczenia i filozofię układu Iwagumi.


AJ:
O duchowości i filozofii wspomina się bardzo często w odniesieniu do układów Iwagumi a kiedy Pan po raz pierwszy świadomie użył tych określeń ?


Amano:
Materiałem, którego użyłem przy moim pierwszym podejściu do układu z roślinami wodnymi, były w rzeczywistości skały. Iwagumi powstało około 30 lat temu. Uświadomiłem sobie jak bardzo charakterystyczną i odrębną dziedziną są kamienie w tym samym czasie, kiedy miałem niespełna 20 lat i obserwowałem japońskie ogrody. Ogrody te były tworzone raczej jako symbole władzy i potęgi lub abstrakcyjne obrazy natury, niż w celu wiernego jej odtworzenia. Chociaż przyznaję, że okazały się przydatne w odniesieniu do pojęcia i koncepcji Iwagumi.


AJ:
Kiedy zaczął Pan świadomie studiować skały i ich powstawanie w przyrodzie ?


Amano: Myślę, że było to dokładnie w tym samym czasie kiedy tylko o tym pomyślałem. Na początku chodziłem nad rzekę po to aby obserwować skały, później odwiedzałem wiele ciekawych miejsc, w których odnajdowałem mnóstwo różnego rodzaju skał. Ogrody tworzone przez ludzi mają wiele przesady w swoim wyrazie a skały występujące w przyrodzie są autentyczne i nienaruszone. Możliwe, że otrzymałem wiedzę z pierwszej ręki na temat niewidzialnego prawa i porządku jaki stworzyła nasza natura.


AJ:
Na Pana biurku leży sporo książek traktujących o japońskich ogrodach. Czy już wtedy je Pan kolekcjonował ?


Amano: 
Tak. Kiedy zainteresuję się jakimś tematem mam tendencję do zagłębiania się w nim i rozpatrywania go z wielu, różnych punktów widzenia więc czytam sporo książek. Interesowało mnie nie tylko projektowanie krajobrazów ale także kilka innych bardzo ciekawych dziedzin takich jak: Suiseki (japońska sztuka artystycznej aranżacji kamieni), Bonseki (japońska sztuka tworzenia miniaturowych krajobrazów na lakierowanej tacy), oraz skały ogrodowe. Wiedza z zakresu kompozycji i kreatywności , którą możesz zdobyć jedynie przy pomocy krajobrazów wodnych jest bardzo ograniczona a kiedy staramy się stworzyć układ, przekształcając go w sztukę, dobrze jest eksplorować różne dziedziny.


AJ:
Wspomniał Pan w czasie seminarium, że wybór roślin wodnych zależy w dużej mierze od perspektywy z jakiej patrzymy na wodny krajobraz. Kompozycja zbudowana na wzór widoku z bliska na górski strumień lub oddalonego łańcucha górskiego. Jaka jest zależność pomiędzy kompozycją a roślinami ?


Amano:
Pewnie odnosi się Pan do dyskusji o dopasowywaniu roślin do kompozycji. Rośliny o dużych liściach na bliższym planie i te o jasnych czy drobnych listkach, jak rośliny łodygowe, na planie dalszym. Obowiązuje tutaj taka sama zasada jak w fotografii. Generalnie zawsze mam pomysł na obsadzenie roślin z przodu lub z tyłu już na samym początku tworzenia układu a jednak jego odbiór zmienia się czasem kiedy praca jest już ukończona lub już w czasie obsadzania akwarium. Jeśli chodzi o wyrażanie perspektywy za pomocą roślin, musimy być bardzo elastyczni.


AJ:
Teraz aranżuje Pan skały w zbiorniku bardzo szybko i konkretnie. Czy na początku przygody z Iwagumi często zmieniał Pan układ skał?


Amano:
jeśli nie pracujesz szybko i z rozmachem, nie uda ci się stworzyć dobrego Iwagumi. Kiedy dajesz sobie zbyt wiele czasu i myślisz nad układem zbyt intensywnie, to zmienia się on w nienaturalną i nudną kompozycję, której brakuje sensu i rytmu. Były jednak czasy, kiedy przestawiałem skały na różne sposoby setki razy. Często pracowałem do późna w nocy, dopóki nie byłem w pełni zadowolony po to tylko aby następnego ranka czuć się rozczarowanym. Posiadanie instynktu i doświadczenia czasem liczy się bardziej niż zmysł artystyczny, chociaż zmysł ten przydatny jest niewątpliwie w tworzeniu efektu końcowego. Ważne jest zaufanie do swojego pomysłu, wiedza że : " skały będą wyglądały tak, kiedy ułożymy je tak". Kiedy zyskasz doświadczenie i rozwiniesz swój instynkt, zyskasz także szybkość i poczucie rytmu, które pozwolą ci tworzyć trudne i zarazem delikatne kompozycje będące odzwierciedleniem potęgi i stabilności natury.




AJ:
Kiedy Pan miał 20 lat, internet nie istniał a uzyskiwanie informacji było w pewien sposób ograniczone. Rozwinięcie swojej własnej koncepcji Iwagumi oraz przełożenie tego na praktyczne metody musiało kosztować wiele wysiłku i czasu.


Amano:
Tak. Chociaż z drugiej strony takie trudności mogły wzmacniać przekonania człowieka. Wtedy ludzie musieli sobie coś postanowić naprawdę mocno aby dojść do celu, bardziej niż trzeba to robić teraz. W dzisiejszych czasach wszystko dostajesz łatwo i szybko. Nadmiar informacji może uśpić w człowieku pragnienie doprowadzenia czegoś do końca, w zgodzie ze swoimi przekonaniami. Zarówno przy Akwariach Naturalnych jak i przy produktach ADA, rozwinąłem w sobie palące pragnienie aby produkować je samemu, ponieważ coś takiego wtedy nie istniało.


AJ:
W dzisiejszym świecie wszystko jest bardzo wygodne a wytrwałość wydaje się nie być taka potrzebna jak kiedyś.


Amano:
To może zabrzmi jak przesada ale myślę, że ta sama rzecz dotyczy Iwagumi. Chociaż dostępnych jest wiele informacji i proponowane są różne metody, to na końcu najważniejsze jest to jak bardzo jesteś zdeterminowany do tego aby stworzyć dobry układ a nie to ile nagromadziłeś informacji. Skały to taki rodzaj materiału, który bezpośrednio w danym układzie, odzwierciedla wysiłek i pasję człowieka. Z łatwością możemy w nich zauważyć zamiary projektanta. Skały nie pozwalają na żadne pominięcia i powierzchowne ukrywanie błędów.


AJ:
Jakie podejście najlepiej sprawdza się przy opanowywaniu warsztatu Iwagumi?


Amano:
Jak już wspomniałem wcześniej, najważniejsza jest praktyka w aranżowaniu skał. Trzeba rozwinąć w sobie umiejętność patrzenia sercem na świat a nie oczami, bo Iwagumi posiada wiele różnych aspektów do rozważań: rytm, zacienienie, stabilność, moc, spokój, Wabi, Sabi i innych. (* Wabi-Sabi to obszerne , japońskie spojrzenie na świat lub skupienie się na estetycznej akceptacji przemijania).


AJ:
Jak rozwijać w sobie poczucie duchowości i filozofii, które płyną z Iwagumi?




1 miejsce Iwagumi Challenge - NA semminar 2009 - Paweł Iglewski 


Amano:
Aby zbudować układ potrzebujemy nie tylko stworzenia wiernej reprodukcji, którą zaaranżujemy przy pomocy swojej wiedzy o proporcjach i równowadze ale także bardzo elastycznego umysłu. Istnieje wiele wskazówek, ukrytych w czymś co pozornie nie ma związku z wnętrzem akwarium. Zdumienie i emocje, które czujesz, gdy stajesz twarzą w twarz z naturą a to staje się iskrą "zapalającą" cię do oryginalnego projektu czy naturalnego wyczucia układu. Czasami poczujesz wenę aby ułożyć skały w taki sposób jak układają się one w górskich potokach. Niematerialne wyrażenia, które często wykorzystujemy przy tworzeniu układu, "naturalny wygląd", "polot" czy "rytm", mogą być zastąpione jedynie takimi wyrażeniami, które odnajdziesz w sobie i musisz rozwinąć je w sobie samodzielnie. Im masz większe doświadczenie jak wyostrzać swoje zmysły, tym lepszy efekt końcowy uzyskasz. Oczywiste jest jednak to, że musisz włożyć pewien wysiłek w zrozumienie praktycznych metod tworzenia kompozycji Iwagumi. Duża ilość składników w kuchni nie sprawi, że będziesz świetnym kucharzem, jeśli nie potrafisz gotować. Istotnym jest aby rozwijać w sposób zrównoważony praktyczne umiejętności oraz zdolności ekspresyjne, których nabywa się pośrednio.


AJ:
Czuję, że proces opanowywania Iwagumi nada głębi i sensu mojej życiowej drodze.